دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
17 دی 1397 - 10:52
روزگار سیاه ترامپ

زور آزمایی دموکرات ها با ترامپ از همان روز نخستین کنگره

صدوشانزدهمین مجلس نمایندگان آمریکا شروع به کار کرد. مجلسی که در آن نمایندگان دموکرات نبض امور را دردست دارند.
نویسنده : محمدرضا شبانی
کد خبر : 2087
 
 
صدوشانزدهمین مجلس نمایندگان آمریکا شروع به کار کرد. مجلسی که درآن نمایندگان دموکرات نبض امور را دردست دارند. در انتخابات میان دوره‌ای آمریکا، دموکرات‌ها با کسب ۲۱۹ کرسی در برابر ۱۹۳ کرسی، از رقیب خود (جمهوری خواهان) پیشی گرفتند، هر چند جمهوری خواهان برتری نسبی خود در مجلس سنا را حفظ کردند.

روز پنج شنبه هفته گذشته (۱۳ دی ۹۷) که دور جدید کنگره آغاز شده بود، بدلیل حساسیت کرسی ریاست مجلس روز سرنوشت سازی بود، نانسی پولسی به عنوان یک دموکرات کارکشته با ۲۲۰ رأی در برابر رقیب جمهوری خواه خود (۱۹۲ رأی) زمام مجلس را بدست گرفت. از این پس دموکرات‌ها با بسته‌های متنوعی ترامپ را سوپرایزمی کنند؛ هر چند بسیاری از کارشناسان معتقدند طرح استیضاح عملاً به دلیل مراحل طولانی، زمان بر است، ولی دموکرات‌ها آنقدر فضا را برای ترامپ تنگ می‌کنند که عطای انتخابات آتی را به لقایش ببخشد.

دیگر خبری از "پل رایان" و "مک کانلی" نیست که بتوانند ترامپ را از معرکه نجات دهند، حالا پای نانسی پلوسی در میان است، سیاستمداری که قصد دارد روزگار ترامپ را سیاه کند. قرارگرفتن نانسی پلوسی در مسند ریاست مجلس نمایندگان یک پیام کلی دارد و آن اینکه دموکرات‌ها با قدرت به صحنه سیاست بازگشته اند تا با اتکا به پشتوانه خود در مجلس نمایندگان طرح و برنامه‌های ترامپ را زمین گیر کنند و موضع خود در انتخابات آتی را تقویت کنند. با توجه به موضوعاتی همچون بودجه دستگاه‌های فدرال، دیوار مکزیک، پرونده‌های فساد اخلاقی و سیاسی، باید منتظر خبر‌های جنجالی از کاخ سفید و کنگره باشیم. تا جایی که نانسی پلوسی به ترامپ هشدار داد:"کنگره با ترکیب جدید، دنیای جدیدی برای وی به وجود خواهد آورد". او همچنین در مصاحبه با شبکه خبری «ان‌بی‌سی» که روز پنجشنبه پخش شد، گفت: «او (ترامپ) به هیچ‌وجه نمی‌تواند ما را به تصویب بودجه دیوار قانع کند. این موضوع می‌تواند بار‌ها تکرار شود، ولی پاسخ ما همیشه منفی خواهد بود.» زور آزمایی دموکرات‌ها با ترامپ از همان روز نخستین کنگره خود نمایی می‌کند؛ شرط دموکرات‌ها برای تأمین بودجه درخواستی ترامپ، بازگرداندن قانون "داکا" اعلام شد؛ قانونی که در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما برای حمایت ازمهاجران تصویب شد، اما ترامپ آن را لغو کرد.

اینکه بانوی پیر دموکرات کمر به از میدان به در کردن ترامپ بسته دال بر این نیست که برخی در داخل از ورودش به مجلس نمایندگان ذوق زده شوند و آن را به فال نیک بگیرند! پلوسی در سال ۲۰۰۸ که در مقام ریاست مجلس نمایندگان حضور داشت با حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران موافق بود. او حامی سرسخت صهیونیست‌ها و مناسبات واشنگتن با این رژیم منحوس است و این حمایت را بخشی از DNA خانوادگی اش می‌داند!

با این حال او مخالف خروج آمریکا از برجام بود و معتقد است این کار به اعتبار جهانی آمریکا ضربه می‌زند و امنیت غرب آسیا را که رژیم صیهونیستی در آن واقع شده به خطر انداخته می‌اندازد. بانوی دموکرات البته سابقه حمایت از گروهک تروریستی منافقین را در کارنامه خود به همراه دارد و از منافقین به عنوان «آزادی خواه» تعبیر می‌کند؛ بنابراین مجلس صدوشانزدهم آمریکا یکی از دوره‌های جنجالی را پیش رو دارد؛ دموکرات‌ها با نگاه به انتخابات ۲۰۲۰ به دنبال به زیر کشیدن ترامپ هستند و در مقابل ترامپ همه تلاش خود را مصروف ماندن در کاخ سفید تا ۲۰۲۴ می‌کند. هر چند برای پیشبرد برنامه‌های خود باید منتظر آری یا همراهی نانسی و طیف دموکرات مجلس باشد.

ارسال نظرات